Intrebari  frecvente

Vrei sa afli mai multe informatii despre asigurari? Iti oferim raspunsuri la cele mai frecvente intrebari legate de tipuri de asigurari, riscuri acoperite, conditii de incheiere a politelor si orice te-ar mai putea interesa.
  • Daca esti implicat intr-un accident de circulatie cu autor necunoscut (fuga de la locul accidentului) sau acesta nu are asigurare RCA valabila, poti depunde o cerere de despagubire la Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS).Pentru mai multe detalii accesati http://www.fpvs.ro
  • Poti verifica daca autovehiculul tau figureaza in baza de date CEDAM ca fiind asigurat la adresa

    http://www.asfromania.ro/index.php/consumatori/baza-de-date-cedam/cedam

Ce am de facut in caz de dauna?

  • Suna consultantul Otto Broker care a incheiat polita de asigurare sau apelezi 0732 940 303
  • Mergi la cel mai apropiat centru de constatari al asiguratorului pentru deschiderea dosarului de dauna
  • Deplasarea la service pentru reparatia autoturismului

Dauna RCA

  • Daca nu sunt implicate victime - completarea constatarii amiabile de catre ambii conducatori auto implicati in evenimentul rutier/deplasarea la sectia de Politie pe raza careia s-a produs evenimentul pentru eliberarea procesului verbal
  • Depunerea exemplarului la asiguratorul care a emis polita RCA
  • Persoana pagubita poate solicita despagubirea daunelor in baza politei RCA a persoanei vinovate – cerere la asiguratorul vinovatului
  • Depunerea actelor necesare pentru dosarul de dauna
  • Deplasarea la service cu documentul de intrare in reparatie

Dauna Locuinta

  • Suni consultantul Otto Broker care a incheiat polita de asigurare sau apelezi 0732 940 303
  • Urmeaza avizarea daunei catre asigurator si stabilirea unei intalniri cu inspectorul de daune
  • Constatarea daunelor si completarea dosarului
  • Plata despagubirii

1) Ce este asigurarea CASCO?

Chiar daca nu este obligatorie, asigurarea CASCO este foarte utila. Daca nu vrei sa cheltuiesti bani de fiecare data cand masina ta pateste ceva, cel mai bine este sa inchei o polita CASCO.

Asigurarea CASCO acopera daunele produse masinii asigurate, cu conditia ca aceasta sa fie inscrisa legal in circulatie (inmatriculata provizoriu sau definitiv) si sa apartina proprietarului inscris in polita de asigurare.

2) Pot fi asigurate autovehiculele inmatriculate in strainatate?

De polita CASCO pot beneficia doar autovehiculele inmatriculate in Romania sau care se afla in curs de inmatriculare.

3) Care sunt principalele riscuri asigurate?

In general, riscurile pentru care companiile de asigurari iti ofera despagubiri sunt:

  • ciocniri
  • loviri
  • zgarieri
  • caderi
  • rasturnari
  • incendii
  • calamitati naturale
  • furt

4) Ce riscuri suplimentare se pot asigura?

Daca platesti o prima suplimentara, poti incheia urmatoarele clauze speciale:

  • acte de vandalism
  • furt partial fara urme de efractie
  • circulatia in afara drumurilor publice (numai anumiti asiguratori ofera aceasta clauza speciala)
  • apa la motor
  • pierderea cheilor
  • reintregirea automata a sumei asigurate etc.

5) Ce evenimente nu sunt acoperite de asigurarea CASCO?

Asiguratorul nu acorda despagubiri pentru avariile produse in urmatoarele cazuri:

  • participarea la intreceri sau competitii sportive
  • conducerea autoturismului sub influenta bauturilor alcoolice, substantelor halucinogene sau drogurilor
  • intrarea in zone inundabile
  • circulatia in afara drumurilor publice
  • conducatorul auto se sustrage de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei sau paraseste locul accidentului, in situatia in care acest fapt nu este permis prin dispozitii legale
  • autovehiculul este condus de o persoana care nu detine permis de conducere valabil pentru respectiva categorie sau permisul de conducere i-a fost retras, anulat sau retinut in vederea anularii si nu a fost eliberata o dovada provizorie sau aceasta a expirat
  • furtul autoturismului in situatia in care talonul sau al doilea rand de chei se aflau in masina.

6) Cum este calculata prima de asigurare?

Costurile asigurarii oscileaza in functie de mai multi factori. Prima anuala de asigurare este mai mica atunci cand autovehiculul in cauza nu a suferit daune mari in ultimele 12 luni sau exista un singur conducator auto.

Prima de asigurare va fi, in general, mai mare daca esti persoana juridica sau daca masina ta nu este dotata cu sisteme de securitate. Daca masina ta este considerata a fi de lux, valoarea primei este, in general, mai mare.

7) Ce presupune fransiza?

Fransiza este o suma pe care trebuie s-o achiti in caz de dauna. Ea are o valoare fixa sau reprezinta un anumit procent din valoarea asigurata.

Daca optezi pentru o asigurare cu fransiza, vei plati mai putin pentru polita CASCO. Dar, la un eventual accident, va trebui sa achiti o anumita suma, in functie de valoarea fransizei prevazute in contractul semnat cu asiguratorul.

8) Care este valoarea la care se asigura autovehiculul?

Autovehiculele se asigura la valoarea la care au fost cumparate (valoarea “de nou”). Din aceasta valoare se scade valoarea “de uzura”, astfel obtinandu-se valoarea reala actuala a vehiculului.

9) Asigurarea CASCO acopera si evenimentele produse in afara tarii?

In functie de asigurator, polita CASCO este valabila sau se poate extinde si in afara tarii daca platesti o prima suplimentara. Dar nu te grabi sa alegi cel mai ieftin RCA si cel mai ieftin CASCO. In loc sa platesti pentru o extindere CASCO, mai bine iti inchei asigurarile RCA si CASCO la acelasi asigurator. Astfel, polita CASCO se extinde gratuit in afara tarii iar tu o sa ai mai multi bani de cheltuiala acolo unde te duci.

10) Pot fi asigurate si alte echipamente decat cele din varianta de echipare?

Atunci cand iti asiguri masina este foarte important sa declari si echipamentele suplimentare. Prin plata unei prime suplimentare poti primi despagubiri si pentru acestea.

11) Cum se procedeaza in caz de accident?

Daca ti-ai luat CASCO prin Otto Broker si ai un accident in care nu sunt implicate victime, stai fara grija. Tot ce trebuie sa faci este sa suni persoana care a incheiat asigurarea si sa urmezi instructiunile acesteia.

Inca nu esti client Otto Broker? Atunci trebuie sa contactezi telefonic asiguratorul. Va trebui sa mergi la departamentul de constatari al asiguratorului in termenul impus (de regula, maxim 24 de ore).

12) Ce e de facut in cazul accidentelor in care sunt implicate victime?

In acest caz, cel mai bine este sa parcurgi toti pasii prevazuti in lege pentru asemenea situatii. Doar dupa aceea asiguratorul poate realiza evaluarea/constatarea.

Daca nu stii exact ce sa faci, consultantul Otto Broker care a incheiat asigurarea te poate ajuta.

13) In ce mod sunt acoperite cheltuielile?

Este intotdeauna foarte important sa cunosti care sunt service-urile de reparatii auto acceptate de catre asigurator. Poti deconta direct cu sau fara accept de plata. In cazul in care asiguratorul lucreaza cu accept de plata si mergi la un service agreat de acesta, decontarea se va efectua in cel mult 5 zile lucratoare. Daca ai CASCO prin Otto Broker, un consultant te va ajuta sa rezolvi si aceasta problema.

14) Ce se intampla in cazul in care aleg un service care nu colaboreaza cu asiguratorul?

In acest caz, exista un potential factor de risc. Tu trebuie sa platesti lucrarea, dupa care sa ceri decontarea cheltuielilor de la asigurator. Pentru aceasta, trebuie sa trimiti asiguratorului documentatia necesara care atesta plata lucrarii efectuate.

Chiar daca nu este obligatorie si tu esti un sofer atent, asigurarea CASCO este foarte utila, mai ales in cazurile soldate cu daune grave.

Si pentru ca la Otto Broker ai asistenta gratuita la dauna, totul este foarte usor! In caz de accident, un consultant Otto Broker te va ajuta la fiecare pas si-ti va spune chiar si ce service-uri au decontare directa, pentru ca totul sa mearga cat mai repede.

Poti apela la asigurarea CASCO daca:

  • ai parcat pe locul vecinului iar drept multumire acesta ti-a vandalizat masina
  • lipsesc elemente componente ale masinii ca urmare a furtului partial
  • constati ca masina nu mai este la locul ei, desi ai parcat regulamentar si toate cheile masinii sunt la tine ?
  • ai fost implicat intr-un accident rutier
  • masina ta a fost avariata din diverse motive (incendiu, explozie, fenomene atmosferice, inundatie, cutremur, caderi de corpuri, loviri cu obiecte mobile sau imobile)

In cazul producerii unuia dintre riscurile asigurate, suna consultantul Otto Broker care a incheiat polita ta CASCO. Vei afla exact ce pasi trebuie sa parcurgi.

Daca ai luat CASCO direct de la asigurator, mergi la cel mai apropiat punct de constatare unde vei completa o declaratie si apoi vei putea sa-ti repari masina intr-un service autorizat.

Daca evenimentul trebuie solutionat prin intermediul politiei, va trebui sa obtii actele oficiale din partea lor si apoi tot ce trebuie sa faci e sa urmezi procedurile de mai sus.

Pentru deschiderea dosarului de dauna sunt solicitate in principal urmatoarele documente:

In original:

  • permisul de conducere al persoanei care a condus autovehiculul la data daunei
  • certificatul de inmatriculare al vehiculului
  • buletinul de identitate al persoanei care a condus autovehiculul la data daunei
  • buletinul de identitate al propietarului autovehiculului (daca acesta este diferit de sofer)
  • autorizatia de reparatie in original in cazul avariilor cu autor necunoscut SAU procesul verbal de constatare a contraventiei eliberat de organele de politie SAU adeverinta de dauna eliberata de politie in cazul furturilor partiale SAU constatare amiabila de accident

In copie:

  • polita CASCO (inclusiv anexele tabelare cu vehiculele incluse in asigurare, daca este cazul)
  • cartea de identitate a autovehiculului
  • asigurarea RCA (sau dupa Cartea Verde in cazul in care autovehiculul celalalt este inmatriculat in strainatate) a masinii conduse de soferul vinovat de producerea accidentului SAU a buletinului de identitate, permisului de conducere si a certificatului de inmatriculare a masinii soferului vinovat, daca acesta nu are asigurare RCA valida la data producerii accidentului (daca este cazul)
  • in cazul autovehiculelor apartinand persoanelor juridice, inclusiv societati de leasing, este necesar o imputernicire/instiintare de dauna din partea firmei proprietare a autovehiculului
  • certificatul de inmatriculare si/sau cartea de identitate a vehiculului vinovat (daca este cazul)
  • permisul de conducere al persoanei care a condus autovehiculul vinovat la data daunei (daca este cazul)
  • toate documentele fiscale (in original) care dovedesc reparatia autovehiculului, de exemplu: facturile, chitantele fiscale, comenzile de lucru pentru service, tractare autovehicul, in caz de nevoie etc.

Important

  • in caz de furt sau incendiu se vor alerta autoritatile in termen de 24 h de la momentul constatarii, iar in 48 h societatea de asigurare. In cazul celorlale daune se va instiinta societatea de asigurare in termen de 48 h de la momentul constatarii
  • in caz de furt, este nevoie sa prezinti toate randurile de chei ale autovehiculului furat, cartea de identitate si certificatul de inmatriculare in original.

1) Ce acopera o asigurare de calatorie?

Aceasta asigurare este utila in momentul in care pleci din tara. In cazul in care apare o problema medicala serioasa, asigurarea iti acopera cheltuielile impuse de tratamentul de urgenta, pana la stabilizarea starii de sanatate. Sunt acoperite si cheltuielile de repatriere, inclusiv transportul sanitar sau repatrierea corpului in caz de deces survenit ca urmare a unui risc asigurat care are loc in perioada de valabilitate a asigurarii. Asigurarea de calatorie poate fi incheiata de catre persoanele fizice cu domiciuliul in Romania si este valabila in tarile mentionate in polita de asigurare si in tarile de tranzit.

2) Cand se incheie asigurarea de calatorie si cum se platesc primele?

Trebuie sa inchei aceasta asigurare inainte sa iesi din tara. Polita este emisa numai dupa plata integrala a primei de asigurare corespunzatoare perioadei asigurate.

3) Pe ce perioada pot fi asigurat?

Perioada minima de asigurare este de 2 zile, iar cea maxima de 365 zile.

4) Ce avantaje am daca inchei polita medicala pentru calatorii in strainatate?

O asigurare de calatorie intr-o tara straina este necesara avand in vedere, in primul rand, costul foarte mare al serviciilor medicale. De cele mai multe ori, acesta nu poate fi acoperit din bugetul celor care calatoresc. In plus, acoperirea politei poate fi extinsa pentru a cuprinde si riscuri complexe, cum ar fi: pierderea/deteriorarea bagajelor, intarzierea/anularea zborului, raspundere civila fata de terti etc.

5) Ce se despagubeste in baza unei asigurari de calatorie?

Asiguratorul despagubeste cheltuielile medicale de urgenta, efectuate pe timpul sederii tale in strainatate. Cheltuielile medicale se refera la:

  • tratamentul ambulatoriu
  • cheltuieli pentru transportul efectuat de serviciile de ambulanta, pana la cel mai apropiat spital sau la cel mai apropiat medic
  • cheltuieli pentru transferul la o clinica de specialitate, daca acesta este solicitat de medicul curant
  • spitalizarea, in masura in care aceasta are loc intr-o instituţie recunoscuta in tara respectiva drept spital, se face sub supravegherea directa a unui medic care are la dispozitie facilitati suficiente de diagnosticare si terapie
  • tratament chirurgical de urgenta
  • medicamente si materiale sanitare prescrise de medic in cadrul tratamentului, exclusiv proteze
  • proceduri de diagnosticare stabilite de medic
  • tratamentul dentar, dar numai cel pentru alinarea durerilor acute

6) Care sunt principalele excluderi?

Asiguratorii nu platesc despagubiri in urmatoarele cazuri:

  • cheltuieli medicale in conditii de spitalizare sau de internare in clinici de specialitate sau cheltuieli de repatriere care nu au fost avizate in prealabil la asigurator
  • boli cronice si consecintele acestora
  • boli sau accidente care sunt rezultatul razboiului si evenimentelor similare acestuia, participarii active la revolte; excluderile mai includ sinuciderea, intentia de sinucidere si autoranirea
  • boli sau accidente pe care persoana asigurata le-a provocat intentionat sau prin comiterea unei infractiuni, sau ca rezultat al consumului de alcool, droguri sau medicamente
  • operatii de chirurgie plastica si reparatorie pentru indepartarea defectelor fizice sau malformatiilor
  • cheltuielile efectuate pentru o cura de odihna sau recuperare (fizioterapie) in clinici, statiuni de odihna, balneo-climaterice, sanatorii, case de convalescenta sau institutii similare; tratament psihiatric sau psihoterapeutic
  • graviditate (unii asiguratori acopera, insa, interventiile de urgenta care tin strict de salvarea vietii mamei/pruncului)
  • cheltuieli efectuate pentru procurarea, inlocuirea sau refacerea protezelor de orice fel si/sau a ochelarilor de vedere
  • tratamente sau asistenta medicala acordate in Romania
  • intervenţii chirurgicale sau tratamente medicale care pot fi amanate pana la revenirea in tara
  • medicamente sau tratamente medicale care trebuie sa fie administrate sau acordate pe parcursul deplasarii in strainatate si care erau cunoscute sau prescrise inainte de inceperea calatoriei.

7) Daca merg in vacanţa la schi si am un accident, asigurarea va acoperi cheltuielile medicale?

Sportul de agrement este o extindere a asigurarii medicale. Interventiile medicale survenite in urma acestor activitati sunt despagubite daca asigurarea a fost intocmita in acest scop. Daca in timpul calatoriei in strainatate, practici ocazional activitati sportive in scop recreativ (de exemplu: schi, schi nautic, snowboard, patinaj, surfing, calarie, carting, ciclism montan, rafting, alpinism), este nevoie sa achiti o prima suplimentara pentru acoperirea acestor riscuri.

8) Cum instiintez asiguratorul de producerea unui eveniment asigurat?

Ca sa beneficiezi de drepturile dobandite prin aceast tip de asigurare, esti obligat sa anunti asiguratorul prin mijloacele puse la dispozitie de catre acesta (telefon, fax, email) in termen de 48 ore de la producerea evenimentului. Exceptie fac situatiile in care asiguratul se afla intr-o stare de inconstienta (caz in care instiintarea va fi realizata imediat ce iese din aceasta stare).

9) Cum se efectueaza despagubirile?

Plata despagubirilor se face pe baza documentelor prezentate in original, documente care fac parte integranta din dosarul de dauna. Plata cheltuielilor medicale se face prin decontare directa de catre societatea de asistenta - in numele asiguratorului sau direct de catre asigurat. In calitate de asigurat, trebuie sa pastrezi toate documentele justificative in original si sa le depui la asigurator pentru deschiderea dosarului de dauna si plata despagubirii.

10) Ce documente sunt necesare pentru despagubire?

Documentele necesare pentru solutionarea cererii de despagubire sunt:

  • declaratia ta cu privire la descrierea evenimentului si cuantumul cheltuielilor efectuate
  • polita de asigurare
  • documente medicale care sa ateste diagnosticul si tratamentul urmat
  • facturi emise pe numele tau
  • chitante privind cheltuielile medicale (inclusiv pentru produse farmaceutice) sau de repatriere
  • orice alte documente relevante pentru solutionarea cererii.

1) Ce reprezinta asigurarea malpraxis?

Malpraxisul este definit in art. 642 al legii 95/2006 ca fiind eroarea profesionala savarsita in exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicand raspunderea civila a personalului medical si a furnizorului de produse si servicii medicale, sanitare si farmaceutice.

2) Cine poate incheia aceasta asigurare?

Pot beneficia de asigurarea malpraxis:

  • persoanele fizice posesoare a diplomei de medic/farmacist
  • asistenti medicali si alte categorii de personal sanitar (surori medicale, laboranti, tehnicieni medicali si alte cadre cu pregatire de specialitate) - persoane autorizate conform legislatiei in vigoare
  • unitati medicale (spitale, maternitati, policlinici, dispensare, sanatorii, cabinete particulare etc.) pentru prepusii acestora.

3) Pe ce perioada se incheie asigurarea malpraxis?

Asigurarea se incheie pentru o perioada de 1 an.

4) Care sunt riscurile de baza acoperite de aceasta asigurare?

Daca inchei aceasta asigurare, urmatoarele riscuri vor fi preluate de asigurator:

  • prejudicii produse prin savarsirea (in timpul si in legatura cu exercitarea activitatii profesionale in limitele de competenta conferite de autorizatia de libera practica) unor acte de neglijenta care au drept rezultat vatamari corporale, imbolnavirea sau decesul pacientilor ori pagube materiale la bunurile apartinand acestora
  • cheltuielile de judecata la care esti obligat in procesul civil

5) Ce riscuri suplimentare pot fi solicitate?

Pe langa riscul de baza, poti opta pentru extinderea acoperirii si pentru riscurile listate mai jos. Va trebui sa alegi clauze suplimentare ceea ce inseamna ca vei plati mai mult pentru prima de asigurare.

  • Clauza “Daune morale” - acopera daunele morale produse pacientilor ca urmare a actelor de malpraxis
  • Clauza “Raspundere pentru subalterni” - valabila doar pentru cadrele medicale care au personal in subordine. Acopera raspunderea pentru personalul din subordine.
  • Clauza “Primul ajutor” - valabila doar pentru cadre medicale din alte unitati decat cele din sectiile de primire urgente. Acopera prejudiciile materiale aparute ca urmare a erorilor profesionale in legatura cu interventiile in caz de urgente medicale, indiferent daca au fost acordate in unitati medicale sau in afara lor.
  • Clauza “Daune estetice” se adreseaza doar medicilor chirurgi esteticieni/plasticieni. Acopera daunele materiale aparute ca urmare a unei vatamari corporale (inclusiv infectii sau paralizii) sau a decesului, ca urmare a unor operatii plastice de infrumusetare. Nu se acopera insa neobtinerea rezultatului estetic scontat de pacient. Operatiile de chirurgie reparatorie necesare din cauza unor accidente sau malformatii sunt acoperite in riscul de baza si nu este necesara clauza daune estetice.
  • Clauza “Ameliorare estetica” - valabila doar pentru medicii chirurgi. Acopera costurile operatiilor plastice de ameliorare a aspectului interventiilor chirurgicale care au lasat cicatrici mult mai inestetice decat cicatricile normale pentru acel tip de interventie chirurgicala.
  • Clauza “Boli profesionale” - se acorda pentru boli profesionale contractate in timpul desfasurarii profesiei.

6) Care sunt excluderile generale?

Nu vei primi despagubiri pentru orice tip de prejudicii in urmatoarele cazuri:

  • cauzele de neraspundere prevazute de lege
  • prejudicii produse cu intentie de catre asigurat sau prejudicii care au la baza cereri de despagubire frauduloase sau de rea credinta formulate de pacient
  • prejudicii produse prin acte profesionale considerate prohibite in conformitate cu dispozitiile legale sau reglementare in vigoare sau ca urmare a furnizarii serviciilor medicale in alte scopuri decat pentru diagnostic sau tratament
  • in conditiile practicarii profesiunii medicale de catre asigurat cu depasirea limitelor de competenta pentru care acesta este autorizat, ca urmare a prestarii unor servicii medicale pentru care asiguratul nu a fost autorizat/acreditat sau pentru prejudicii produse ca urmare a unor erori profesionale savarsite in perioada in care cadrul medical a fost suspendat din profesie
  • prejudicii care rezulta din detinerea si folosirea de produse/substante nocive, periculoase, toxice sau din folosirea, fabricarea sau vanzarea de substante farmaceutice si din alte produse medicamentoase fara autorizatie de desfacere pe piata eliberata de catre Agentia Nationala a Medicamentului sau din utilizarea unor dispozitive medicale sau accesorii ale acestora neinregistrate conform dispozitiilor legale in vigoare
  • daca asiguratul se afla sub influenta bauturilor alcoolice, drogurilor/narcoticelor sau substantelor halucinogene interzise de lege, ingerate in mod voluntar
  • cererile de despagubire au fost introduse dupa expirarea perioadei extinse de notificare sau cererile de despagubire au la baza erori profesionale savarsite de asigurat inainte de inceperea perioadei anterioare de acoperire neintrerupta
  • prejudicii cauzate de terorism, de razboi sau operatiuni de razboi (chiar si nedeclarat), invazie, ocupatie militara, razboi civil, insurectie, tulburari civile, revolte, greve, acte de vandalism, acte de sabotaj (inclusiv contaminarile biologice si/sau chimice)
  • prejudicii ce deriva din riscuri nucleare sau cauzate de poluare din orice cauza, inclusiv contaminare, infiltratii, deversari sau degajari gazoase sau de fumigene sau cauzate de azbest, inclusiv de substante sau produse ce contin azbest, cauzate de silica sau bioxid de siliciu
  • prejudicii ca urmare a suplinirii omisiunilor medicului sau absentei dozajelor in cazul unor medicamente considerate periculoase, sau a eliberarii efective a acestui tip de medicamente desi nu au fost prescrise printr-o reteta de un medic specialist
  • prejudicii ca urmare a nerespectarii de catre asigurat a instructiunilor de pastrare sau a posologiei medicamentelor sau a prepararii unor medicamente in conditii improprii, fara a respecta dozajele prescrise de farmacolog sau prin inlocuirea neautorizata a unor substante componente.

7) Cine efectueaza constatarea si evaluarea despagubirilor?

Stabilirea cuantumului despagubirilor se poate face prin acord amiabil in procedura de mediere sau in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Asiguratorul, asiguratul si pacientul vatamat pot opta pentru stabilirea despagubirilor la procedura de mediere in conditiile legii.

Pentru a apela la procedura de mediere in vederea stabilirii unui acord amiabil cu privire la cuantumul despagubirilor trebuie sa existe o decizie a Comisiei de stabilire a cazurilor de malpraxis in conditiile legii 95/2006 cu completarile si modificarile ulterioare. In baza documentatiei complete referitoare la cauzele si imprejurarile producerii prejudiciului, aceasta Comisie se pronunta cu privire la culpa asiguratului si existenta actului de malpraxis.

Daca se constata existenta cazului de malpraxis, in baza deciziei date de Comisia de stabilire a cazurilor de malpraxis, asiguratorul impreuna cu asiguratul si persoana prejudiciata vor stabili cuantumul prejudiciului. In caz de neintelegere asupra cuantumului prejudiciului sau a contestarii deciziei Comisiei de evaluare a cazurilor de malpraxis, despagubirile se vor acorda in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.

8) Cum sunt acordate despagubirile?

Persoanele prejudiciate vor primi despagubirea in termen de 30 de zile de la stabilirea unui acord amiabil sau de la ramanerea definitiva a unei hotarari judecatoresti. Despagubirea va fi achitata in lei iar suma maxima acordata nu va putea depasi limitele de despagubire stabilite in contractul de asigurare. Daca limita de despagubire a politei a fost stabilita in valuta, despagubirea va fi achitata in lei, la cursul BNR din data efectuarii platii.

Asigurarea Cartea Verde

  • Incepand cu 1 ianuarie 2007, asigurarea Cartea Verde se emite impreuna cu polita de asigurare obligatorie RCA. Rolul acestei asigurari este de a acoperi eventualele pagube produse unei terte persoane, pe teritoriul unei tari straine.
  • Cartea Verde este de obicei valabila pentru tarile Uniunii Europene precum si in Elvetia, Norvegia, Islanda, Croatia, Moldova, Turcia si Andorra , insa aceste reglementari depind si de asiguratorul la care incheiati polita.
  • Despagubirile acordate sunt in stransa corelare cu legile in vigoare ale statului in care s-a produs evenimentul.
  • Statele in care asigurarea Cartea Verde nu iti ofera acoperire sunt barate cu un x in cadrul politei de asigurare.
  • In situatia in care asigurarea ta Cartea Verde nu este valabila pentru un stat pe care doresti sa il tranzitezi, ai fi nevoit sa inchei alta asigurare Carte Verde care sa includa si respectivul stat.
  • Pentru a evita astfel de situatii iti prezentam in cele ce urmeaza statele excluse din asigurarea Cartea Verde pentru asiguratorii pe care ii regasim in ofertele de asigurare RCA ale Otto Broker:
  • Calculeaza tarifele de la toti acesti asiguratori folosind Calculatorul RCA oferit de Otto Broker!
Acum da. La pachetul RCA, poti atasa o acoperire extra de accident, datorita careia esti si tu protejat. Atunci cand are loc un accident auto, singurul care nu este acoperit de RCA in caz de vatamare corporala este soferul. Am extins aceasta acoperire si pentru cazurile in care nu te afli la volan, ci se intampla sa ai un accident casnic ori cand te afli pe strada. Acoperirea pentru fracturi are valoarea de 500-600 lei, interventia chirurgicala 500-600 lei, iar decesul 2.000 lei.
Nu, intrucat sistemul Bonus Malus este comun si exista o baza comuna CEDAM in care regasesti tot istoricul tau.
Iti poti asigura bunurile personale pe care le detii. In plus, poti incheia o polita de raspundere a chiriasului fata de proprietar pentru eventualele daune pe care le poti provoca din neatentie sau care sunt rezultatul folosintei proprietatii.
Nu, polita Rca este o polita de asigurare de raspundere, nu de proprietate. Pentru ca tu sa fii despagubit in acest caz, ai nevoie de o polita CASCO.
Politele RCA sunt valabile la o zi dupa emitere. Doar in cazul in care polita se incheie in vederea inmatricularii, se poate da valabilitate in aceeasi zi cu emiterea.

Daca trebuie sa reinnoiesti o polita ce urmeaza sa expire, noua polita va intra in valabilitate in ziua urmatoare de la data expirarii. Daca doresti sa inchei o polita noua, fara a avea continuitate, noua polita va intra in valabilitate la cinci zile de la data emiterii. Detalii aici.

Sigur. Trebuie doar sa ne spui pana la ce data sunt valabile contractele actuale si ce numere au politele incheiate.
Conform cu legislatia in vigoare, daca polita PAD nu este emisa, polita facultativa este imposibil de emis, deoarece datele sunt preluate din sistemul PAD.

Daca bunurile sau locuinta au avut de suferit in urma producerii unui risc asigurat, trebuie sa contactezi imediat serviciul de daune al asiguratorului sau brokerul care ti-a incheiat asigurarea. Dupa ce anunti producerea daunei, vei primi indrumarile necesare astfel incat cazul tau sa fie solutionat in cel mai scurt timp.

Inspectorul desemnat de asigurator este cel care va realiza constatarea pagubelor. Inspectorul se va deplasa la locuinta asigurata pentru a efectua constatarea si va intocmi un proces verbal.

In cazul producerii unui risc asigurat, Otto Broker iti recomanda:

  • sa incerci sa limitezi pagubele fara sa atingi zonele avariate pana la cercetarea acestora de catre organele abilitate
  • sa anunti organele abilitate (politie, pompieri sau alte autoritati competente) in maxim 24 de ore de la constatarea pagubei
  • sa contactezi cat mai repede cu putinta serviciul de daune al asiguratorului sau brokerul care a incheiat asigurarea pentru a-i instiinta in legatura cu producerea daunei
  • sa pastrezi bunurile avariate pentru a putea fi puse la dispozitia inspectorului de dauna de la firma de asigurari unde ai incheiat polita
  • in caz de furt, scrie o lista cu toate bunurile lipsa
  • in cazul in care trebuie sa faci reparatii provizorii asupra imobilului, pastreaza toate documente doveditoare legate de cheltuieli
  • este important de retinut ca firma de asigurari trebuie sa realizeze constatarea pagubelor inainte ca tu sa poti efectua reparatii complete.

Pentru deschiderea dosarului de dauna, sunt solicitate de obicei urmatoarele documente:

  • copia politei de asigurare sau numarul acesteia
  • cartea de identitate a asiguratului sau a imputernicitului acestuia
  • acte care dovedesc interesul asupra bunului/bunurilor asigurate (de proprietate, inchiriere, facturi, etc.)
  • act doveditor de la autoritatile locale in caz de calamitati naturale, furtuna, grindina, uragan
  • proces verbal de la asociatia de proprietari in caz de inundatie cauzata de instalatii
  • proces verbal de interventie, constatare pentru incendiu si explozie
  • dovada de la politie pentru furt prin efractie/talharie al continutului sau tentativa de furt.

Mai jos gasesti datele de contact ale asiguratorilor:

Allianz :Info Line
Tel: 021.20.19.18.0 (tarif normal apelabil din toate retelele

Astra: Call center daune
Tel: 0800 0800 88 - apelare gratuita
Luni - Vineri 9:00 la 20:00
Sambata 09:00 -16:00

Euroins: Call center daune
Sos. Bucuresti Nord, nr. 10, Global City Business Park, Cladirea O21, parter, com. Voluntari, jud. Ilfov.
Tel: 021 31 70 741 / 021 31 70 742
E-mail: daune.bucuresti@euroins.ro

Generali: Call center daune Bucuresti
Tel: 021 30 78 268 / 30 78 289 / 30 78 364 - in intervalul orar 09.00 - 17.00.
Fax: 021 31 23 720
Gothaer: Call center daune
Serviciul clienti : 021 200 00 00

Groupama: Call center daune
Centru Operational Daune Bucuresti
Calea Plevnei nr. 139, et. 4, Bucuresti
Tel: 021 302 08 88 / 037 27 04 289
Email: callplevnei@groupama.ro
Sediu Central Bucuresti
Str. Mihai Eminescu nr. 45, Bucuresti
Tel: 021 30 58 000 / 305 80 01 / 305 80 02 / 305 80 03
Email: office@groupama.ro

Omniasig: Call center daune
Tel: 021 9669 - disponibil non-stop

Uniqa: Call center daune Bucuresti
Tel: 0758063830 / 0758063831 / 0758063832 / 0758063833 / 0758063834 / 021 32 75 448
Email: avizaridaunebucuresti@uniqa.ro

  1. Cine poate încheia aceasta asigurare?
  2. Pentru a inchei asigurarea de locuinta trebuie sa fii proprietar, chirias, administrator, custode sau mostenitor legal al cladirii sau bunurilor pentru care se doreste incheierea asigurarii.

  3. Ce face obiectul asigurarii locuintei?
  4. Iti poti asigura cladirile si alte constructii cu destinatie locativa, dependintele acestora si constructiile anexe (exclusiv valoarea terenului). Se considera ca fiind parte componenta a constructiei:

    • conductele de alimentare şi de canalizare interioare
    • obiectele sanitare
    • instalatia electrica a constructiei
    • corpurile de iluminat inglobate in constructie
    • materialele de placare fixate pe pereti, pardoseala, tavan
    • tavanele false.

  5. Care sunt principalele excluderi?
  6. Nu poti asigura:

    • cladirile in stare avansata de degradare, nelocuite sau parasite, fara usi, ferestre sau incuietori
    • cladirile aflate in zone cu risc seismic, inundabile sau predispuse la alunecari de teren
    • cladirile in constructie
    • terenul
    • constructiile subterane fara cladiri deasupra lor
    • cladirile care au fost construite fara proiecte si/sau autorizatii de constructie.

  7. Pot fi asigurate anexele din gospodarie?
  8. Poti sa-ti asiguri boxa, garajul, sau alta constructie fara destinatie locativa numai printr-o extindere la polita de asigurare a cladirii locuite, cu acordul asiguratorului si cu mentionarea expresa a acestor dependinte in polita de asigurare.

  9. In ce conditii poate fi modificata polita de asigurare emisa?
  10. Poti solicita asiguratorului modificarea politei de asigurare, insa este necesar acordul ambelor parti. Trebuie doar sa semnezi un act aditional si sa achiti o prima suplimentara, daca acest lucru este necesar (de exemplu plata unei prime suplimentare daca doresti asigurarea la o valoare mai mare).

  11. Care sunt principalele riscuri asigurate?
  12. Riscurile minime pentru care iti poti asigura cladirea sunt urmatoarele:

    • cutremur de pamant
    • inundatii si aluviuni
    • alunecari de teren

    Alte riscuri ce pot fi asigurate prin intermediul unei polite de asigurarea a locuintei sunt:

    • incendiu
    • trasnet
    • explozie
    • caderea aparatelor de zbor si a vehiculelor spatiale
    • lovirea de catre vehicule rutiere care nu iti apartin.
    • fenomene atmosferice
    • pagube provocate de greutatea stratului de zapada.

  13. Ce riscuri pot fi asigurate suplimentar?
  14. Prin plata unei prime suplimentare, poti fi despagubit si pentru pagubele provocate de spargerea accidentala a conductelor de apa, refulari, furt sau acte de vandalism, daune cauzate tertilor ca urmare a producerii unui eveniment asigurat, avarii accidentale la centrala termica, spargerea bunurilor casabile etc.

  15. Ce riscuri nu pot fi acoperite?
  16. Nu vei primi despagubiri pentru daune provocate de razboi, revolte, greve, confiscari, exproprieri sau explozii atomice. O alta excludere se refera la pagubele cauzate de producerea cu intentie a riscului asigurat de catre asigurat sau de catre membrii familiei sale. De asemenea este exclusa de prabusirea cladirilor ca urmare a erorilor de proiectare si/sau defectelor de constructie.

  17. Care este perioada de valabilitate a asigurării?
  18. Esti asigurat incepand cu ora “00:00” a datei prevazute in polita de asigurare, dar nu inainte de expirarea zilei in care a fost emisa polita si in care ai achitat prima de asigurare sau prima rata. Contractul are o durata de 12 luni si inceteaza la ora 24:00 a ultimei zile din perioada de asigurare precizata in polita de asigurare.

  19. Cum poate fi stabilita suma asigurata?
  20. Te sfatuim sa iti asiguri locuinta la valoarea ei reala sau de piata. In cazul daunei totale, vei primi toti banii de care ai nevoie pentru o locuinta noua. Poti incheia asigurarea si la valoarea de nou insa va trebui sa tii cont de cheltuielile necesare pentru construirea integrala a cladirii sau achizitionarea unor bunuri similare.

  21. Ce este fransiza?
  22. Fransiza este partea din dauna pe care trebuie sa o suporti tu, in cazul in care se produce un eveniment asigurat. Fransiza poate fi stabilita ca o suma fixa sau un procent din despagubirea totala.

  23. Care sunt modalitatile si termenele de plata ale primelor de asigurare?
  24. Poti plati prima de asigurare anticipat si integral sau in rate. Prima rata se plateste la incheierea politei, iar urmatoarele pana la datele scadente mentionate in cadrul politei de asigurare.

Aceasta polita acopera furtul, dar si talharia.