Razvan  Sofalca, Corporate Manager, Otto Broker a raspuns recent intrebarilor 1asig.ro  despre  rolul jucat de asigurari in motivarea si 

Paleta de beneficii extrasalariale creşte de la an la an

Beneficii extraIn anii de boom economic piata fortei de munca se confrunta cu o puternica criza de oameni, iar lupta pentru atragerea talentelor era dificila: companiile incercau sa intre in topul preferintelor angajatilor cu pachete salariale motivante si beneficii dintre cele mai atractive. Printre cele mai populare erau la momentul respectiv masina, telefonul de serviciu si tichetele de masa, insa incepusera sa castige teren si abonamentele medicale si asigurarile de viata.
Criza economica a marcat o schimbare de strategie, reducerea bugetelor determinand angajatorii sa-si reorienteze si politica pachetelor de beneficii acordate personalului. Initial, in incercarea de a reduce cheltuielile, angajatorii au diminuat aceste beneficii. Ulterior insa tot mai multe companii au inteles ca intr-un context economic dificil este esential sa ai angajati motivati si au inclinat balanta in favoarea acelor beneficii extrasalariale care pot sustine atat dezvoltarea angajatilor, cat si rezultatele companiei. Din aceasta categorie fac parte si serviciile medicale, care prin rolul jucat in reducerea absenteismului din motive medicale influenţează foarte mult rezultatele angajaţilor si ale companiei.
Studii recente arata ca paleta de beneficii extrasalariale creşte de la an la an. Si in Romania companiile urmeaza trendul din Occident, reducand salariile fixe si majorand bonusurile si beneficiile suplimentare, pentru a stimula performanta angajatilor. Totodata, o alta noua tendinta este reprezentata de oferirea unor programe de beneficii flexibile, adaptate nevoilor reale ale angajatilor, care permit fiecarui angajat sa-si configureze un pachet propriu, alegand in functie de necesitati si stilul de viata.

Serviciile medicale fac parte din categoria acelor beneficii care pe langa rolul jucat in recunosterea si recompensarea eforturilor angajatilor contribuie la reducerea absenteismului, influentand pozitiv productivitatea personalului si rezultatele companiei. In consecinta, asigurarile de sanatate, de viata si de accidente reprezinta componente esentiale ale unui program de motivare si fidelizare a angajatilor, care se pot adapta bugetului disponibil.

Asigurarile, componente esentiale ale unui program de motivare si fidelizare a angajatilor
Piata asigurarilor de sanatate este inca la inceput, dar se dezvolta rapid, inregistrand in ultimii ani cresteri de doua cifre. Mai mult, noul Cod Fiscal a adus modificări importante, asigurarile de sanatate fiind acum una dintre parghiile prin care angajatorii pot motiva angajatii într-un mod eficient fiscal. Astfel, aceste cheltuieli sunt acum integral deductibile pentru angajator la calculul impozitului pe profit si neincluse in baza de calcul a contributiilor sociale in limita a 400 euro/an/angajat, limitata anterioara fiind 250 euro/an/angajat. In plus, primele de asigurare sunt neimpozabile si pentru angajat si neincluse in baza de calcul a contributiilor sociale, in limita a 400 de euro/an. Regimul fiscal anterior prevedea impozitarea acestui beneficiu primit de angajat cu impozit pe venit si nu-l includea in baza de calcul a contributiilor sociale in limita a 250 euro/an.

Razvan SofalcaAm observat o tendinta importanta pe piata beneficiilor pentru angajati: flexibilitatea. Acesta caracteristica se regaseste si la asigurarile de sanatate, care au acoperire teritoriala mai mare decat un abonament la o clinica privata, oferindu-i asiguratului libertatea de a alege la ce centru medical sa mearga – clinici de sanatate private sau chiar si spitale de stat, nu doar in orasul de resedinta, ci si in alte zone ale tarii. Avand in vedere aceste aspecte, estimam ca tot mai multe companii vor alege acest beneficiu extrasalarial in detrimentul abonamentelor medicale.O mai buna comunicare a avantajelor oferite de aceste produse de asigurari la nivelul companiilor si angajatilor si cresterea suportului pentru ca planurile de acoperire sa devina si mai cuprinzatoare vor face ca piata asigurarilor de sanatate sa mentina evolutia ascendenta.

Asigurarile de sanatate, instrument important pentru fidelizarea angajatilor